Competentietaal
Wat is een competentietaal?
Een van de voordelen van competentiemanagement is dat men een gemeenschappelijke taal creëert in de organisatie. Competenties kunnen omschreven worden in een definitie . Op die manier verstaat iedereen hetzelfde onder een bepaalde competentie ongeacht de functie die iemand uitoefent.
Het is mogelijk definities van competenties te verduidelijken door deze verder te
verfijnen in gedragsindicatoren . Dit zijn concrete gedragingen waaruit blijkt dat iemand de betreffende competentie bezit.
Het is belangrijk de medewerkers te betrekken bij het ontwikkelen van deze competentietaal. Door hen de inhoud mee te laten bepalen, creëer je een
draagvlak bij de medewerkers .
Waarom een gemeenschappelijke competentietaal?
Door de gemeenschappelijke (competentie)taal:
-
Verstaan werknemers, leidinggevenden en directie hetzelfde onder de competenties.
-
Krijg je een beter zicht op de wederzijdse verwachtingen.
-
kan het voeren van personeelsgesprekken beter voorbereid worden en efficiënter verlopen.
-
Kan je voorbeelden uit je eigen werksituatie aanhalen waarbij je een competentie, omgezet in gedragsindicatoren, inzette. Daardoor blijven de competenties geen 'abstracte' begrippen.
-
Kan men eenvoudiger loskomen van het functiedenken. Je kan op basis van de vereiste competenties kijken wie meest geschikt is om een bepaalde taak, opdracht, ... uit te voeren. Doordat medewerkers breder inzetbaar zijn en meer uitdagingen krijgen, zijn zij minder snel uitgekeken op hun job. De juiste mens op de juiste plaats!
Om gedragsindicatoren bij een specifieke competentie X te bepalen, kan men zich de vraag stellen: "Hoe zie/ruik/voel/proef/ervaar je dat een collega competentie X gebruikt?"