Doorstroom en uitstroom


Zowel de organisatie als de medewerker evolueert. Soms loopt deze evolutie gelijk, maar soms ook niet. In alle situaties is het belangrijk dat de leidinggevende en de medewerker samen bekijken wat mogelijke oplossingen zijn. En of deze oplossing dan binnen de organisatie ligt of erbuiten.

  • Binnen de organisatie zorgt men er in eerste instantie voor dat medewerkers de nieuwe of nodige competenties kunnen aanleren. Het opzetten van opleidingsplannen is hierbij een belangrijk instrument. Bijkomend kan je kijken naar:
    • Verschuiving van de medewerker naar een ander team, waar andere competenties nodig zijn. Het teamontwikkelingsplan is hiervoor een interessant instrument.
    • Verschuiving van job, met andere inhoud en andere competenties, die beter aansluiten bij het profiel of talenten van de medewerker. Of er zich hier mogelijkheden voordoen, kan je opsporen via het persoonlijk ontwikkelingsplan .
    • Het inzetten van loopbaanbegeleiding.

  • Indien men buiten de organisatie gaat kijken speelt ook de huidige organisatie nog een rol. Door goede feedback over welke competenties de medewerker bezit, help je deze om :
    • te zoeken naar een meer geschikte job waarin hij zijn competenties wel kan inzetten
    • zijn CV aan te passen zodat die een duidelijk beeld geeft van die competenties waarin hij ervaring heeft opgedaan. (meer info over EVC)

    Tip: als personeelsleden je organisatie verlaten vergeet dan niet om na te gaan welke competenties/talenten zij meenemen en hoe je dit in het team kan opvangen of vervangen.


    Ook interessant voor jou waardevolwerk.gif.be Competentiebooster
    ESF Een project van VIVO
    Sitemap | Realisatie: www.magelaan.be | VIVO vzw, Sainctelettesquare 13-15, 1000 Brussel | info@competentindesocialprofit.be | +32 02 250 37 77